Αναδημοσίευση από : http://www.aeihoros.gr/, τχ. 20
Πρόδρομος Βλάμης
Ερευνητής, Κέντρο Προγραμματισμού και
Οικονομικών Ερευνών
Το παρόν άρθρο είναι επικαιροποιημένο μέχρι τον
Iούνιο του 2013 και αποτελεί επέκταση της εισήγησης του συγγραφέα στο Επετειακό
Συνέδριο για τα 50 χρόνια της Περιφερειακής Επιστήμης με τίτλο «Περιφερειακή
Ανάπτυξη και Οικονομική Κρίση: Διεθνής Εμπειρία και Ελλάδα» που συνδιοργανώθηκε
από το Ελληνικό Τμήμα της ERSA και το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του
Παντείου Πανεπιστημίου, 6-7 Μαΐου 2011, Αθήνα.
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να κωδικοποιήσει
τα κυριότερα θεσμικά προβλήματα που παρουσιάζει η ελληνική αγορά ακινήτων για
τους ενδιαφερόμενους ξένους επενδυτές και να αναλύσει τα ιδιαίτερα προβλήματα
που δυσχεραίνουν την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ιδιοκτησίας του Ελληνικού
Δημοσίου. Για να ευοδωθεί η προσπάθεια που έχει ξεκινήσει η εταιρεία Ταμείο
Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (ΤΑΙΠΕΔ ) σχετικά με την
αξιοποίηση των δημόσιων ακινήτων, είναι απαραίτητο να σχεδιασθεί και να
υλοποιηθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα θεσμικών
μεταρρυθμίσεων, που θα περιλαμβάνει όλες εκείνες τις αναγκαίες αλλαγές του
θεσμικού πλαισίου εντός του οποίου δραστηριοποιούνται οι συμμετέχοντες στην
ελληνική αγορά ακινήτων.
Η εργασία είναι χωρισμένη σε τέσσερα μέρη. Στο
δεύτερο μέρος περιγράφονται και αναλύονται τα σημαντικότερα θεσμικά προβλήματα
που παρουσιάζει η ελληνική αγορά ακινήτων για τους ενδιαφερόμενους ξένους
επενδυτές: η έλλειψη κατάλληλου και σύγχρονου πολεοδομικού θεσμικού πλαισίου,
το δυσμενές, περίπλοκο φορολογικό καθεστώς και η αβεβαιότητα ως προς τη
συχνότητα μεταβολής του, η μη ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου και τέλος, ο
μικρός όγκος συναλλαγών.
Πέρα από τα διάφορα θεσμικά και άλλου τύπου
προβλήματα και δυσκαμψίες που παρουσιάζει γενικά η ελληνική αγορά ακινήτων,
γίνεται επίσης μνεία, στο δεύτερο μέρος της εργασίας, σε κάποια ειδικότερα
προβλήματα που υπάρχουν και τα οποία δυσχεραίνουν την αξιοποίηση της ακίνητης
περιουσίας ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου: η κατάτμηση της ιδιόκτητης
ακίνητης περιουσίας σε μεγάλο αριθμό δημόσιων φορέων, η έλλειψη γνώσης του
Ελληνικού Δημοσίου για τον ακριβή αριθμό, μέγεθος και αξία της ακίνητης
περιουσίας ιδιοκτησίας του, η καταπάτηση της ακίνητης περιουσίας ιδιοκτησίας
του Ελληνικού Δημοσίου κ.ά.
Στο τρίτο μέρος της εργασίας εισάγεται η έννοια της
αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των φορέων δημοσίου συμφέροντος (για
παράδειγμα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και του Δημοσίου
γενικότερα). Επίσης, γίνεται παρουσίαση και ενδελεχής ανάλυση των δύο
περισσότερο γνωστών -στη σχετική βιβλιογραφία- μεθόδων αξιοποίησης της
περιουσίας του Δημοσίου και της τοπικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή των
Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και της
Μίσθωσης Ακινήτων.
Η εργασία ολοκληρώνεται με την ενότητα των συμπερασμάτων
και μια εκτενή αναφορά σε συγκεκριμένες προτάσεις πολιτικής, καθώς και στις
θεσμικές πρωτοβουλίες που θα πρέπει να αναληφθούν, προκειμένου να υποστηριχθούν
οι επενδύσεις στην Ελληνική κτηματαγορά από ξένους θεσμικούς ή/και εγχώριους
επενδυτές.
2.
ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΉ ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΓΙΑ
ΤΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ ΕΠΕΝΔΥΤΈΣ
Προκειμένου να μπορέσει το Ταμείο Αξιοποίησης
Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε να προσελκύσει ξένους επενδυτές στην
εγχώρια αγορά και να προχωρήσει με επιτυχία στο πρόγραμμα αξιοποίησης της
ακίνητης περιουσίας θα πρέπει να αντιμετωπισθούν δραστικά και άμεσα διάφορα
θεσμικά και άλλου τύπου προβλήματα και δυσκαμψίες που παρουσιάζει η ελληνική
αγορά ακινήτων (Βλάμης και Καλφαμανώλη, 2008). Τα σημαντικότερα προβλήματα
είναι τα εξής: